seriál století
''Vážení, dokuřte, dopijte, všeho nechte
- letí k nám vrtulníky se zraněnými!''

Haló, haló, MASH se vrací, mohl by také zahlásit svým nenapodobitelným hlasem Jiří Lábus, který u dabingu seriálu MASH strávil mnoho hodin. To však nebylo nic proti tomu, kolik času ze svéha života věnovali seriálu jeho herci. Příběhy lidí "motajících se'' kolem jedné armádní ambulance, operující během války v Koreji, mohli diváci sledovat v letech 1972-1983, tedy třikrát déle, než trvala samotná korejská válka. Pro upřesnění jsou písmena MASH zkratkou pro Mobile Army Surgical Hospital - pojízdná vojenská chirurgická nemocnice, která pod č. 4077 skutečně existovala.
Seriál se zrodil dva roky poté, co byl natočen stejnojmenný film podle novely Dr. Richarda Hornbergera, píšícího pod pseudonymem Hooker.
MASH se natáčel na území Fox Ranch v Kalifornii, které vlastnila produkce 20th Century Fox do roku 1980. Natáčela se tam také Planeta opic. V součastné době se místo jmenuje Creek State Park. Park je přístupný veřejnosti a natáčení MASH připomíná starý džíp.
Během let se v nejrůznějších epizodách vystřídali desítky herců. Případné srovnání s ''předobrazem'', filmem z roku 1970, je už vlastně nemyslitelné, protože seriál žil svým vlastním životem. Některé postavy však zůstaly: samozřejmě Pierce, ale také třeba otec Mulcahy (jehož křestní jméno ve filmu bylo John a v seriálu Francis - ale to už je detail, ne?), či Margaret Houlihanová  (ve filmu znělo její příjmení O'Houlihanová) - v seriálu jí zahrála Loretta Switt, která si za svou kreaci rovněž vysloužila Emmy. Někomu možná ''šťabajzna'' připadá jako tolik ztřeštěná figurka, že její vznik připisuje právě jen vyšinuté scénáristické fantazii. Kdepak! Její postava byla inspirována vrchní sestrou, která u skutečné jednotky MASH sloužila za války v Koreji a byla to též atraktivní blondýna pocházející z Texasu.
Obří popularitu, kterou MASH nabaloval během let potvrdila lavina sledovanosti posledního dílu - v jediný okamžik zasedlo k obrazovkám více než 125 milionů lidí. Tolik diváků zároveň v té době ještě žádný seriál nenalákal.

Duší seriálu MASH se v roli kapitána Pierce nezpochybnitelně stal Alan Alda, který se odvážně pustil i do režie vybraných epizod. S podpisem své herecké smlouvy sice otálel (''podškrábl se'' až šest hodin před natáčením pilotního dílu), ale potom se jedenáct let obětavě přemisťoval mezi L.A. a svým domovem v New Yersey. No...obětavě...jak se to vezme. V roce 1980, kdy ''mashovská'' sláva kulminovala, bral týdně dvěstě tisíc dolarů. Alan občas pozměňoval svou roli, protože nechtěl, aby válka budila dojem skvělého místa pro nezávazné žertování. Měl v úmyslu ji přes všechen černý humor ukázat jako nelítostnou mašinérii.

O svém úspěchu Alda řekl: ''Když se mě mladí lidé ptají na radu, jak se prosadit ve filmovém světě a vybudovat si hereckou kariéru, odpovídám: Musíte si najít partnera, nejlépe na celý život. Někoho, kdo vám bude moudře radit a stane se vám oporou. Protože pokud budete mít úspěch, okamžitě vás obklopí lidi, kteří vás budou rozřezávat na malé kousky a rozebírat si je pro sebe. V té chvíli budete moci věřit jen tomu, kdo je s vámi na jedné lodi. Nejde ale o  peníze. V každé situaci se musíte rozhodnout v souladu se svými vnitřními hodnotami. Máte najednou peníze, příležitosti, o nichž vám říkají, že se už nenaskytnou. A že se ze začátku musí dělat kompromisy, na kvalitu dojde až za čas. Možná se jim podaří vás přesvědčit. Ale vy už máte vedle sebe někoho, kdo vás dobře zná, kdo je moudrý a poctivý. Kdo vám pomůže nezačít se podvádět.''
 
 
 

Rozhlas.cz

V mobilní armádní chirurgické nemocnici s číslem 4077 jsou doktoři, sestřičky a ostatní hrdinové, kteří se snaží vytrhnout ze spárů smrti každého, kdo to ještě úplně nezabalil. Doktoři vyvádí neuvěřitelné ztřeštěnosti, aby unikli kruté realitě, se kterou se setkávají všude kolem sebe, sestřičky jsou extra něžné a velící jednotky jsou tak trochu mimo. Takto nám to předestřeli autoři seriálu MASH z Twentieth Century Fox. Asi to tak úplně nebylo, ale to není důležité. Důležité bylo (a je), že nám ztvárnění příběhů z jedné nemocnice poblíž frontové linie kdesi v Koreji dokázalo prostřednictvím televizních obrazovek přinést něco zvláštního, něco, na co se diváci v USA dokázali dívat celých jedenáct let.

Co je na MASH tak kouzelné? Normální americký sitcom, řekl by nezasvěcenec. MASH ale nebyl jen obyčejný seriál bavící miliony lidí u obrazovek. Tvůrcům se do děje kromě laskavého i sarkastického humoru podařilo dostat i něco navíc. Citlivý divák najednou dokázal pochopit, co je to válka a jaká se platí cena za touhy mocných a za lidskou hloupost. Jaký to je asi pocit, když musíte do cizí země, kde možná zemřete, a doma musíte nechat svou dívku, ženu, rodiče či dítě? Co má v očích smrt, když se na sebe díváte tváří v tvář? Jak se mění hodnoty člověka - vojáka, který je proti své přeměňován na součást válečného soukolí? MASH tyto otázky nastoluje, někdy zodpovídá, někdy je nechává otevřené. Autoři seriálu prokázali velkou prozřetelnost, když se odchýlili od linie povrchního humoru a ukázali divákovi, že ve válce se stává vtip jen zbraní proti nástupu psychózy. To jsou důvody, proč se MASH stal naprostým a nepřekonaným fenoménem v seriálové tvorbě vůbec.

 

Kontaktujte nás

Vyhledávání

Kontakt

CHAT

POSTAVA MĚSÍCE ÚNOR

Radar O´Reilly